Leidschenveen wil betere verbinding met de stad: Er rijdt een RandstadRail maar die raast voorbij. Interview voorzitter BOL dhr Niels Hunck

Geplaatst op 22-02-2022 15:06
Bron           Rob Kemperman DHFM


Voorzitter Bewonersorganisatie Leidschenveen (BOL) geeft zijn visie over Leidschenveen in interview aan Rob Kemperman van DHFM. 
Leidschenveen wil al vele jaren een extra RR halte aan de Houtkade in Leidschenveen. Dak op A12 en  P+R bij metrostation .
 
Randstadrail 
DEN HAAG - Om het uiterste deel van stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg beter te verbinden met de rest van de stad zou er een extra tramhalte moeten komen en de A12 onder de grond moeten verdwijnen. De Haagse VVD is pleitbezorger van die plannen. Bewonersorganisatie Leidschenveen (BOL) is blij dat er iets lijkt te worden gedaan met de wensen van bewoners voor een betere verbinding met de rest van de stad. 'Er is een hele grote wens voor die halte.'
'Het is een fout uit het verleden die we nu moeten herstellen', vertelt kandidaatsraadslid Lotte van Basten Batenburg (VVD) in Bob Staat Op over de plannen om het gebied beter te laten aansluiten.
'Ik kan me heel goed voorstellen dat als je woont in Leidschenveen dat je niet Den Haag ziet als jouw centrum om naartoe te gaan. Maar dat je je meer verbonden voelt met de kleinere steden om Den Haag heen.' Toch hoopt ze op meer verbondenheid met de stad zelf. 'Mensen in Leidschenveen zijn Hagenaars en we willen ook graag dat ze zich Haags voelen.'  

Halte Houtkade
Een nieuwe halte voor de RandstadRail op de Houtkade staat al langer op de verlanglijst in stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg. 'De wens voor een halte bestaat al twintig jaar, weet voorzitter Niels Hunck. 'Eigenlijk bij de aanleg van de wijk was die al bedoeld. Je zou zeggen: het is een no brainer, de lijn ligt er gewoon.' Eerder pleitte BOL met een petitie al voor die halte, tot nog toe is die er nog niet. 'We hebben ook opgroeiende jeugd en steeds meer ouderen in de wijk. Echt een lekker alternatief is er voor hen niet.'
De Haagse VVD wil dat er betere verbindingen moeten komen van en naar Leidschenveen. Ze denkt daarbij aan betere verbindingen voor fietsers en het openbaar vervoer. 'Er rijdt wel een RandstadRail langs Leidschenveen, maar die raast er voorbij', zegt Van Basten Batenburg. Het is niet voor het eerst dat de VVD pleit voor de tramhalte, toenmalig lijsttrekker Boudewijn Revis liet in 2014 eenzelfde wens horen.
'Ik ben heel blij dat de VVD er aan wil trekken', reageert Hunck op de nieuwe uitspraken van de partij. 'En als ik me niet vergis zijn er ook andere partijen die dat willen. Daar word ik wel blij van.' De voorzitter wel dat het niet alleen bij woorden zal blijven. 'Het is een gevalletje van: niet alleen woorden, maar ook daden.' Hunck zegt te blijven strijden voor de komst van de halte. 'Want het blijft een enorme vraag van de wijk.' Ook bij de coalitieonderhandelingen zal de voorzitter de wens blijven benadrukken.

Dak op de A12
De snelweg A12 snijdt het stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg in tweeën. Hoewel bewoners daardoor goed verbonden zijn met de snelweg ziet men wel wat in het plan voor een dak op de weg, zoals de VVD nu zegt te willen.
Van Basten Batenburg: 'Als je daar een deksel op zet dan kan erbovenop meer groen komen.' Ook moet het zorgen voor meer verbinding tussen de wijken aan de beide kanten van de snelweg. Ook woningen daar bouwen is voor de partij een optie. 'Dat zou wel heel goed zijn om zo fijne, betaalbare woningen te maken. Voor Hagenaars.'
Voor BOL is de ondertunneling een oplossing voor de geluidsoverlast en luchtvervuiling die ze zo vlakbij de A12 ervaren. 'Dan verdwijnt dat probleem en krijgen we een betere verbinding met Ypenburg', zegt Hunck. 'We zijn blij dat we makkelijk op de snelweg zitten. Maar het is wel gek dat er, in de 21e eeuw, zo'n verkeersader door het stadsdeel heen loopt.'

P+R bij metrostation
Wat Hunck betreft zijn er nog wel meer plannen die de partij mag overnemen. Zo ziet BOL het wel voor zich om een ondergrondse P+R te realiseren bij metrostation Leidschenveen. 'Het is eigenlijk een hele gekke situatie dat je er een enorm parkeerterrein hebt. Zo dicht bij de snelweg. En dat je daar niet een locatie hebt waar je je auto neer kunt zetten om verder te gaan met het ov.'
Wat Hunck betreft komt er een samenwerking met ASR, de eigenaar van dat gebied, en de gemeente. 'Dan heb je drie vliegen in klap: je zorgt dat de wegen ontlast worden, je zorgt dat de winkeliers blij worden en de eigenaar wordt er blij van, want zijn winkelcentrum wordt meer waard.' 

Interview op DHFM HIER

 ===