Overleg met wethouder Robert van Asten over de aanpak van een draagvlakonderzoek parkeervergunningensysteem De Lanen

Geplaatst op 17-07-2019 16:03
Bron           BOL

Op dinsdagavond 16/7/2019 heeft er o.l.v. stadsdeeldirecteur L/Y mevrouw Petra Sevinga overleg plaatsgevonden tussen een aantal bewoners van De Lanen en vertegenwoordigers van de BOL met wethouder Robert van Asten, verantwoordelijk voor o.a. verkeersmobiliteit in Den Haag en daarmee ook voor oplossingen voor de parkeerproblematiek in De Lanen. Het volgende is besproken:


> De directeur SDK L/Y leidde in dat de parkeerproblematiek in De Lanen al een langlopend dossier is en de meningen van de bewoners over mogelijke oplossingen vaak lijnrecht tegenover elkaar staan.

> Wethouder Van Asten vestigde met een korte presentatie de aandacht op de kernpunten van de “Mobiliteitstransitie” in Den Haag, een samenhangend programma voor verbetering van (bereikbaarheid van) het openbaar vervoer en het zoeken naar en stimuleren van alternatieve vervoersmogelijkheden. Hierbij wil de gemeente de bewoners-(organisaties) in elke wijk betrekken.

> Vanuit Dienst Stedelijke Ontwikkeling (DSO)/Mobiliteit werd aangegeven, dat de meest recente metingen van de parkeerdruk in De Lanen zijn gehouden in maart 2018. Daaruit is gebleken, dat er in een aantal straten in De Lanen inderdaad parkeerdrukte bestaat boven de gestelde normen, die echter door middeling in het meetgebied toch beneden de norm vallen voor maatregelen van de gemeente. Als de bewoners toch maatregelen van de gemeente willen zal daarvoor een verzoek moeten worden gedaan. De bewoners van De Lanen gaven aan dat de parkeerproblematiek wordt veroorzaakt door forensen van de RR, werknemers van CBS en winkelcentrum Leidschenveen, scholieren van het ROC Mondriaan en het niet gebruik maken van parkeergelegenheid op eigen terrein. De gemeente reageerde daarop met de opmerking, dat bij invoering van het parkeervergunningsysteem de parkeerdruk naar verwachting zal afnemen. Een verzoek voor een door de gemeente te organiseren draagvlakonderzoek voor een parkeervergunningsysteem is d.d. 12/11/2018 door de BOL verstuurd naar het College B&W en de gemeenteraad met het oogmerk dat de beschikbare parkeerplaatsen in de openbare ruimte in De Lanen ‘eerlijker’ worden verdeeld en ook gratis beschikbaar komen voor de 1e auto per woonadres.

> Vanuit de Handhavingsorganisatie werd aangegeven, dat de gemeente het door de gemeenteraad vastgesteld parkeerbeleid hanteert. Daarin staan zaken zoals de norm van 500 meter tussen voordeur en parkeerplaats die acceptabel is en de gemeente pas uit zichzelf maatregelen neemt als er meer dan 90% van de beschikbare parkeerplaatsen in de openbare ruimte op het moment van de telling bezet zijn. Wanneer dit, zoals in De Lanen, tussen de 80 en 90% het geval is en er zijn klachten, dan kan een draagvlakonderzoek gehouden worden. Voorts werd toegelicht, dat de gemeente Den Haag een door de gemeenteraad vastgesteld vergunningensysteem hanteert voor betaald parkeren. In het kort werkt dit als volgt: 1e bewonersparkeervergunning € 60,- per jaar/ 2e bewonersparkeervergunning € 270,- per jaar/ bedrijfsparkeervergunning € 363,60 per jaar/ bezoekersparkeervergunning € 19,60 per jaar. Woonadressen met een eigen parkeervoorziening komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning voor de 1e auto. Het beleid kent uitzonderingen voor onder andere hulpdiensten, mantelzorgbehoevenden en gehandicapten. Nadere informatie hierover is te vinden op de website van de gemeente via denhaag.nl/parkeren.

> Door BOL werd met verwijzing naar de Mobiliteitstransitie van gemeente Den Haag gewezen op de mogelijkheid om de parkeerdruk in De Lanen bij de RR-halte Leidschenveen in ieder geval te verlagen door de aanleg van RR-halte Nieuwe Driemanspolder (N3MP) bij de Houtkade. Hierdoor zal een aanzienlijk deel van de parkeerdruk door auto’s van bewoners uit De Vissen wegvallen, omdat voor hen de bereikbaarheid van RR per fiets of zelfs te voet beschikbaar komt. Bovendien verbetert deze halte de bereikbaarheid van het recreatiegebied Nieuwe Driemanspolder, dat medio 2020 wordt opengesteld. Wethouder Van Asten merkte hierbij op dat de HTM kan aantonen en toelichten, dat deze nieuwe halte de reistijd op het traject Den Haag-Zoetermeer zal verlengen en dit ertoe zou kunnen leiden, dat minder mensen gebruik maken van deze RR-verbinding.

 

Het volgende is besloten:

> Gemeente Den Haag zal medio september 2019 een draagvlakonderzoek organiseren bij de bewoners van De Lanen voor een parkeervergunningensysteem dat voldoet aan het parkeerbeleid en zal de criteria voor dit onderzoek afstemmen met de aanwezige bewoners van De Lanen, resp. met BOL.

> Wethouder Van Asten zal deelnemen aan een Informatiebijeenkomst over de RR-halte N3MP, die BOL in september 2019 zal organiseren in het Wijkcentrum Leidschenveen. Hij zal daarbij worden vergezeld door een vertegenwoordiger van de HTM. De exacte datum/tijd zal binnenkort worden bekendgemaakt.

Na de vergadering: BOL zal een rappel sturen over de inrichting van de door wethouder Revis in het vorige College toegezegde bewaakte fietsenstalling bij RR-halte Leidschenveen om het gebruik van de fiets naar het openbaar vervoer te stimuleren.


*********