Provinciale Staten Zuid Holland stelt toch de luchthavenregeling vast voor de Helikopterluchthaven in Leidschenveen-Ypenburg

Geplaatst op 16-01-2018 22:33
Bron          

Door actiegroep ‘Heliniet’ is vorig jaar de rechtszaak gewonnen tegen de ontwerp-luchthavenregeling van provinciale Staten Zuid Holland van 14 oktober 2015 voor de Helikopterluchthaven van het commerciële bedrijf Heliplan op het Gavi- terrein in Leidschenveen- Ypenburg.

De zienswijze van de omwonenden was, dat het voorgenomen aantal vliegtuigbewegingen van 9.400 starts en landingen per jaar een grote risicofactor is en ook de geluidsbelasting te groot is. De rechtbank heeft de omwonenden op deze punten gelijk gegeven!

Provinciale Staten heeft de betreffende luchthavenregeling in december 2017 herzien en nu definitief vastgesteld voor maximaal 800 vliegtuigbewegingen per jaar: 400 starts en 400 landingen. Bovendien is vastgesteld dat er maximaal 10 starts, respectievelijk 10 landingen per dag mogen worden uitgevoerd tussen 07.00 en 19.00u. Er mogen geen commerciele rondvluchten worden uitgevoerd.

De vliegtuigbewegingen hebben het volgende profiel: 
Betrokkenen kunnen de beschikking en de overige relevante stukken van 12 januari 2018 tot en met 23 februari 2018 inzien op werkdagen bij o.a.:

Den Haag Informatiecentrum, 
Spui 70 te Den Haag (ma. t/m vrij. van 09.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond tussen 16.00 en 20.00 uur op afspraak);

 het Stadsdeelkantoor Leidschenveen / Ypenburg, 
Brigantijnlaan 303 te Den Haag, tijdens de openingsuren;

 de gemeente Leidschendam-Voorburg, Klant Contact Centrum, 
Koningin Wilhelminalaan 2 te Leidschendam (tijdens de openingsuren na telefonische afspraak, tel. nr.: 14 070).

Binnen zes weken, ingaande de dag na de eerste dag van de terinzagelegging van de luchthavenregeling (12/01/2018) kan bij de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag, beroep worden ingesteld door:

belanghebbenden die zienswijzen hebben ingebracht tegen de ontwerp-luchthavenregeling, zoals Heliniet;

belanghebbenden die bezwaar hebben tegen de wijzigingen in de luchthavenregeling ten opzichte van de ontwerp-luchthavenregeling;

belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet verweten kan worden geen zienswijzen te hebben ingebracht tegen de ontwerp-luchthavenregeling.