Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert 28 miljoen in OV.

Geplaatst op 29-11-2017 08:17
Bron          


De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) investeert 28 miljoen euro in maatregelen die de bereikbaarheid van het openbaar vervoer moeten bevorderen. Deze investering is volgens de MRDH nodig om de verwachte reizigersgroei op te vangen. Jaarlijks neemt het aantal reizigers daar toe met circa 3 procent.

Het meeste geld gaat naar maatregelen om tramlijn 1 van Delft Zuid naar Scheveningen om te bouwen. Verder wordt ook geïnvesteerd in het RandstadRail-traject Laan van NOI – Leidschenveen en de aanleg van een keervoorziening op de E-lijn. Hiermee wil de MRDH inzetten op een ‘metropolitaan’ OV waarmee inwoners en bezoekers binnen 45  minuten op hun plek van bestemming kunnen komen.

In de keervoorziening op de E-lijn wordt 3,5 miljoen euro gestoken. Dit moet het mogelijk maken om op deze lijn extra metro’s te laten rijden, waarmee de groei van 5 tot 10 procent per jaar moet worden opgevangen. De MRDH heeft na onderzoek geconcludeerd dat een keervoorziening te noorden van Pijnacker Zuid noodzakelijk is om de drukte in de spits tussen Rotterdam en Pijnacker-Zuid aan te kunnen.

Investeringen

Er wordt 14,5 miljoen euro gestoken in zes ‘no-regret’ maatregelen op tramlijn 1. Daarbij gaat het om het geschikt maken van het tracé voor nieuwe, ruime en goed toegankelijke trams, die vanaf 2024 moeten gaan rijden. Om dit mogelijk te maken moeten in slechte staat verkerende spoorconstructies bij de Scheveningseweg in Den Haag en de Israëllaan in Delft worden vervangen. En lijn 1 kan ook al worden aangepast bij de Delftweg in Rijswijk (ombouw naar fietsstraat), bij Gevers Deynootweg en Duinstraat in Scheveningen (aanpassen wegprofiel en aanleg rotonde).

Tevens wil de MRDH dat de frequentie op de RandstadRail omhoog gaat. Nu rijden er nog 18 voertuigen per uur en dat moet omhoog naar 24 per uur vanaf 2021, om de groei hier op te kunnen vangen. Dat moet mogelijk worden met een betere regulering van de dienstregeling, het gelijktijdig halteren van metro E en RandstadRail bij de haltes Leidschenveen en Laan van NOI en het aanpassen van de spoorbeveiliging. De MRDH verleent de HTM de opdracht om de maatregelen nader uit te werken.


*******