HTM is storingen zat: Randstadraillijnen uit elkaar Leidschenveen

Geplaatst op 04-03-2016 11:22
Bron           AD.nl


HTM-directeur Jaap Bierman is zeer bezorgd over de verstoringen op de Randstadraillijnen 3 en 4. Hij pleit voor rigoureuze maatregelen. Er moet ruim 200 miljoen worden gestoken in het uit elkaar 'trekken' van spoorlijnen vanuit Zoetermeer en Rotterdam naar Den Haag.
 
Vooral het met de RET gedeelde spoor is een serieuze bottleneck
HTM-directeur Jaap Bierman
Reizigers op de door de HTM geëxploiteerde Randstadraillijnen 3 en 4 (RR 3 en 4) tussen Zoetermeer en Den Haag worden eigenlijk al zolang als dit lightrailsysteem bestaat, sinds 2006, geconfronteerd met storingen waarbij het vaak ook nog eens uren duurt voordat alles weer normaal rijdt. 

Wanneer er incidenten gebeuren op het 5,5 kilometer lange stuk spoor dat de lijnen 3 en 4 (Zoetermeer - Den Haag) delen met de Erasmuslijn, de metroverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, zijn die erg lastig op te lossen. Het gaat dan om het traject tussen de haltes Leidschenveen en Laan van NOI; door de HTM 'de samenloop' genoemd. 

,,Op andere punten in de lange routes van deze twee Randstadraillijnen zijn óók storingen geweest, maar vooral dit met de RET gedeelde spoor  is een serieuze bottleneck,'' vertelt directeur Bierman van de Haagse ov-onderneming. In die opvatting krijgt hij nu 'steun' van het internationale adviesbureau Mott MacDonald dat op verzoek van HTM de prestaties van Randstadrail doorlichtte. Het eindrapport is ingezien door deze krant. 

Ondoenlijk
De vervoerssystemen (tram vs. metro) blijken elkaar op te zadelen met vertragingen en rituitval. Met meer dan de huidige 24 voertuigen per uur per rijrichting de samenloop berijden, wordt zonder ingrijpende aanpassingen als ondoenlijk beschouwd. 'Dit terwijl de vervoersvraag hoger is en het systeem is ontworpen voor 30 voertuigen per uur per richting', aldus de rapportage.

Om vaker te kunnen rijden en passagiers beter te bedienen bepleit Mott MacDonald een 'ontvlechting' van het met de RET gedeelde tracé. De E-lijn zou daarbij een eigen spoortraject moeten krijgen dat volledig vrij naar Den Haag Centraal loopt. De geschatte kosten bedragen meer dan 200 miljoen euro. 

Gesprek
Desondanks vindt Bierman dit met het oog op toekomstige vervoersontwikkelingen de belangrijkste aanbeveling. En aangezien grote ov-investeringen niet vlot geregeld zijn, wil de HTM-baas nu het gesprek over deze mega-investering starten met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze opvolger van Stadsgewest Haaglanden en Stadregio Rotterdam heeft een jaarbudget van 651 miljoen dat vrijwel volledig wordt aangewend voor openbaar vervoer. 

***********