Archief 2015
gemeente Den Haag klachten vrouw Avenweg te felle verlichting aanpakken in Leidschenveen
Geplaatst op 13-11-2015 15:06
Bron
Klachten felle avondverlichting bleven binnenkomen bij BOL
gemeente komt nu met oplossing.
Dave Andringa
Procesleider / beheerder Openbare Verlichting
Allereerst een stukje geschiedenis van de verlichting van de Vrouw Avenweg.
De originele gele lampen zoals deze op de Vrouw Avenweg zaten zijn naar voren gekomen bij de onderhoudscyclus om te vervangen. Het beleid van onze afdeling OVL is dat we het gele licht vervangen voor wit licht. Dit vanwege het beter zien van kleur, gezichtsherkenning en een algemeen beter zicht in de openbare ruimte. Nu is het zo dat het gele licht nog maar een licht opbrengst had van ongeveer 40% en bij het vervangen voor de witte lampen die gewoon weer 100% lichtopbrengst hadden is het natuurlijk een wezenlijk verschil met de oude situatie.
Daar ben ik ook zeker in meegegaan en wilde als oplossing voor dit probleem de nieuwe lampen dimmen. Ik heb hiervoor de expertise van Citytec en Philips ingeschakeld en gevraagd naar welke oplossing ik het best kon gebruiken.
Hier kwam een dimbare VSA (voorschakelapparaat) uit en daar is dus vervolgens opdracht op gegeven om dit zo snel mogelijk in gang te zetten en te plaatsten.
Nu blijkt na het plaatsen dat deze niet werkten. Citytec heeft een aantal pogingen gedaan om dit werkend te krijgen helaas zonder resultaat. Het blijkt namelijk zo te zijn dat de nieuwe witte verlichting van 70W gewoonweg niet te dimmen is.
Huidige stand van zaken verlichtingVrouw Avenweg:
Ik heb nu na overleg met collega’s en teamleider besloten om andere lampen en VSA’s te plaatsen (lamp van 70W naar een lamp van 50W) te plaatsen. Ook dit zal wel weer witte verlichting zijn en de 50W lampen zullen wel te dimmen zijn. Deze lampen zullen dan ook gedimd worden.
De materialen zijn inmiddels besteld en zodra ik weet wanneer dit zal worden uitgevoerd laat ik het u weten.
Daarmee hopen we het probleem van te veel en te felle verlichting te hebben opgelost.
Onze excuses voor de overlast en ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
**************