Archief 2014
Interview met : Hans Scherpenhuijzen van Vereniging Heliniet:
Geplaatst op 22-12-2014 15:36
Bron Door Dick Muijs.
Hans Scherpenhuijzen van Vereniging Heliniet: “Geen helihaven op Ypenburg”
Twee weken geleden heb ik u, beste lezer(es) via een interview met de Managing Director van Heliplan op de hoogte gebracht van de plannen om een helihaven op Ypenburg aan te leggen.
In dit artikel leest u wat Hans Scherpenhuijzen, de voorzitter van de in 2007 opgerichte Vereniging Heliniet van deze plannen vindt en wat zijn tegenargumenten zijn.
Twee weken geleden heb ik u, beste lezer(es) via een interview met de Managing Director van Heliplan op de hoogte gebracht van de plannen om een helihaven op Ypenburg aan te leggen.
In dit artikel leest u wat Hans Scherpenhuijzen, de voorzitter van de in 2007 opgerichte Vereniging Heliniet van deze plannen vindt en wat zijn tegenargumenten zijn.
Hans, waarom is de Vereniging Heliniet zo tegen de aanleg van een Helihaven?
“ Wij vinden dat er geluidsoverlast, milieuschade en veiligheidsrisico’s optreden bij het stijgen en landen van helikopters. Wij zijn van mening dat de in-en uitvliegroutes zodanig zijn dat de inwoners van Leidschenveen, Ypenburg en Leidschendam Voorburg hier hinder van zullen ondervinden. Bovendien vinden wij dat laagvliegende helikopters eveneens een gevaar vormen voor het verkeer op de rijkswegen A4 en A12”.
In tegenstelling tot Helinet waar het ging in 2007 om 5000 vluchten per jaar, is ongeveer 16 per dag, is er nu sprake van maximaal 400 vluchten per jaar, is één per dag, dat moet toch kunnen ? “ Wij zijn niet overtuigd van het feit dat het maar bij één vlucht per dag zal blijven. De neiging tot uitbreiding ligt voor de hand; Heliplan is een commercieel bedrijf en het zal niet blijven bij enkele tientallen vluchten per jaar” zo zegt Hans.
Volgens de kenners zijn de plannen van Helinet en Heliplan totaal anders; hoe kijken jullie daar tegenaan? Hans: “
Het netwerk van Helinet bestond uit lijndiensten om grote steden in Nederland, België en Duitsland met elkaar te verbinden. Er zouden zeer veel vliegbewegingen worden uitgevoerd die waarschijnlijk in aantal zouden toenemen. Bij het realiseren van de beperkingen die Heliplan zich oplegt zetten wij dan ook grote vraagtekens”.
Wat gaan de Vereniging ondernemen om de aanleg tegen te gaan en welke alternatieven biedt de Vereniging ?
Hans: “ Wij zoeken steun bij bewonersorganisaties van Ypenburg en de omliggende gemeenten en bij politieke partijen. Groen Links, SP, D’66 en Partij van de Dieren steunen ons al in de strijd tegen de aanleg maar wij willen nog meer politici benaderen en overige instanties. Het alternatief is dat op enkele kilometers afstand het vliegveld Rotterdam The Hague Airport ligt en daarvandaan kunnen helikopters perfect opstijgen en landen”.
Provincie Zuid-Holland heeft in principe geen bezwaar tegen de aanleg; wat als blijkt als protesteren geen zin(meer) heeft ? “Dat is iets te voorbarig gesteld; Gedeputeerde Staten moet het plan nog goedkeuren. Op 7 januari 2015 komt het plan aan de orde in een vergadering van de Statencommissie Verkeer en Milieu. Het is aan ons en aan hen die ons steunen in de strijd om met steekhoudende en goed gefundeerde argumenten te komen om voldoende druk te creëren om de plannen tegen te gaan” aldus Hans.
Er is vooralsnog vanuit de bewoners weinig reactie te merken. Geen spandoeken, protestmars, protesterende krantenartikelen, etc. Leeft die aanleg eigenlijk wel onder de bevolking ? Hans: “Ik verwacht dat na het lezen van dit artikel men daarna wat meer tijd heeft en ook neemt om zich in de zaak te verdiepen.
Onze website www.heliniet.nl geeft nog meer informatie, er staan ook afbeeldingen van de locatie en een voorbeeld van het opstellen van een zienswijze”.
Is de Vereniging Heliniet bereid om mee te werken aan een hoorzitting over de aanleg ? “Ja, zonder meer. Wij willen graag onze standpunten kenbaar maken aan een ieder die daarvoor belangstelling heeft. De veiligheid van bewoners staat bij ons hoog in het vaandel”.
***********************