Burgerinitiatief na twintig jaar een feit

Geplaatst op 22-09-2014 13:30
Bron           Mario Silvester



 Burgerinitiatief na twintig jaar een feit
 |

De A4 tussen het knooppunt Ypenburg en het Prins Clausplein gaat vanaf eind volgende maand op de schop. Twee verkeersstromen die elkaar in de weg zitten, worden ontvlochten. Het plan hiervoor werd bedacht door Henk Sijsling, die onderweg naar zijn werk met files werd geconfronteerd.

Al in 1995 viel het Henk Sijsling op dat hij onderweg naar zijn werk in Den Haag ergens tussen Ypenburg en het Prins Clausplein geregeld in een file terechtkwam. Sijsling, architect, bracht de situatie in kaart en kwam tot de conclusie dat de weefvakken waar automobilisten door van rijstrook te wisselen de juiste richting kiezen, de oorzaak zijn. Het zogeheten weven leidt tot filevorming. Sijsling ging aan de slag en bedacht een oplossing. In het kort kwam die erop neer dat een nieuwe indeling van de weg en de aanleg van een korte verbindingsstrook noodzakelijk waren. De pers pikte het idee op. En zo kwam het bij de politiek terecht. Na verloop van tijd omarmden stadsgewest Haaglanden, een samenwerkingsorgaan tussen onder meer diverse gemeenten, de provincie en Rijkswaterstaat het plan, de zogeheten Sijsling-variant.

In een interview met deze krant (Cobouw 7 december 2010), zei Sijsling tevreden te zijn, omdat zijn plan zou worden uitgevoerd. Onlangs was het zover. Rijkswaterstaat meldde op zijn website dat de verkeersdoostroming op het Prins Clausplein zou worden verbeterd. “Om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren worden de twee verkeersstromen ontvlochten”, meldde Rijkswaterstaat. “Het ontvlechten gebeurt door het verkeer dat vanaf de A13 naar de A12 richting Den Haag rijdt eerst over het bestaande viaduct te leiden. Daarna moeten ze uitvoegen naar de bestaande fly-over van het Prins Clausplein in de richting van Den Haag.”

Het concept van Sijsling is door Ingenieursbureau Den Haag in opdracht van Rijkswaterstaat verder uitgewerkt. Daarbij werd een simulator gebruikt. “Ze hebben oplossingen gecreëerd die de doorstroming en veiligheid optimaal zullen bevorderen”, legt hij uit. “Zo is gecontroleerd of de vluchtstrook van het bestaande viaduct ook de nieuwe belasting aan kan en hebben de ontwerpers toch meerdere dubbele rijstroken in de beperkte ruimte weten aan te leggen. Ook is bekeken hoe automobilisten met een verouderde tomtom door het nieuwe deel rijden en of correctie zonder te veel omrijden mogelijk is.” Inmiddels is bekend geworden dat aannemer Heijmans het karwei gaat uitvoeren. In de loop van volgend jaar moet de verbouwing worden afgerond.

Sijsling voegt er aan toe: “Naar mijn mening heeft Ingenieursbureau Den Haag de klus op meer dan uitstekende wijze geklaard, want er kwam toch nog het een en ander bij kijken.”

*****************