Archief 2013
Klachten over parkeeroverlast Leidschenveen duren voort.
Geplaatst op 27-10-2013 19:58
Bron
Klachten over parkeeroverlast in Leidschenveen duren voort!
Eén van de meest gehoorde klachten van bewoners in Leidschenveen betreft de parkeeroverlast in straten in de omgeving van station Leidschenveen en winkelcentrum 't Hoge Veen, met name de buurten De Lanen en De Velden. Aan deze klachten is als verdere klacht verbonden, dat de gemeente Den Haag geen actie onderneemt om de parkeersituatie in de betreffende straten te verbeteren.
Ook bij de Bewonersorganisatie Leidschenveen (BOL) blijven sinds de oprichting in juli 2012 regelmatig klachten binnenkomen van bewoners, die aangeven dat de parkeerplaatsen in "hun" straat worden bezet door auto's van medewerkers en bezoekers van de in de omgeving gevestigde bedrijven, winkels en scholen, respectievelijk reizigers van Station Leidschenveen. De bewoners moeten hierdoor zelf lange tijd rondrijden voordat zij een parkeerplaats in de nabijheid van hun woning hebben gevonden of een flinke afstand lopen naar hun woning met zware tassen met boodschappen.
BOL kan dit alleen verklaren door een onvolledige afstemming tussen de vraag aan en aanbod van parkeerplaatsen in de betreffende straten en de parkeergelegenheden. Het verschil is alleen maar groter geworden door de voortgaande nieuwbouw of vestiging van woningen, bedrijven winkels en scholen in de nabijheid van station Leidschenveen en winkelcentrum 't Hoge Veen. BOL heeft enig onderzoek gedaan naar hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan en of die kan worden verbeterd:
Het parkeerterrein bij winkelcentrum ’t Hoge Veen fungeert als openbare parkeerplaats tegen betaling voor zowel medewerkers en bezoekers van de daar gevestigde winkels, bedrijven en instellingen, als Park & Ride- voorziening voor treinreizigers en als gereserveerde parkeerplaats voor elektrische auto’s. Het aantal bezoekers die voor korte duur parkeren, is geleidelijk toegenomen. Medewerkers van winkels en bedrijven ontwijken het betaald parkeren door uit te wijken naar het “vrij” parkeren in de nabijgelegen woonstraten in De Lanen, resp. de Velden.
Voor medewerkers en bezoekers van CBS en de sportschool gevestigd aan de Klaas Voskuildreef is een openbaar parkeerterrein beschikbaar als parkeerplaats tegen betaling. Om het betaald parkeren te ontwijken wordt voor de parkeerbehoefte uitgeweken naar de nabijgelegen woonstraten in De Lanen, resp. de Velden om “vrij” te parkeren.
Voor leerkrachten van zowel het ROC Mondriaan als het ’s Gravendreef College is in een beperkt aantal parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien. Leerkrachten, leerlingen en bezoekers van zowel ROC Mondriaan als het ’s Gravendreef College ontwijken het betaald parkeren op de nabijgelegen parkeergelegenheden en wijken uit naar het “vrij” parkeren in de nabijgelegen woonstraten van De Lanen, resp. De Velden.
De Park en Ride – voorzieningen bij station Leidschenveen worden aangeboden als betaald parkeren. Treinreizigers wijken uit naar het “vrij” parkeren in de nabijgelegen woonstraten van De Lanen of De Velden.
Het parkeerterrein op het voormalige Albert Heijn-terrein aan het Pijlkruidveld is vervangen door waterberging, waardoor deze uitwijkmogelijkheid voor de parkeerbehoefte bij het winkelcentrum in Leidschenveen is verdwenen.
Vertegenwoordigers van BOL hebben de parkeerproblematiek in met name De Velden en De Lanen op 16 juli 2013 besproken met wethouder Verkeer, Binckhorst en Vlietzone, tevens wethouder van stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg, dhr. Peter Smit (VVD) en de directeur van stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg, mevrouw Anita Vos-Tijdhof.
Naar voren kwam, dat de gemeente de oorzaak van de parkeerproblematiek voor een belangrijk deel zoekt in de toename van het autobezit en de slechte parkeerdiscipline van de bewoners zelf! Bewoners parkeren op de openbare weg, terwijl er bij hun woning toch eigen parkeergelegenheden aanwezig zijn.
Alle klachten over parkeervoorzieningen in Leidschenveen worden getoetst aan het parkeerbeleid (Parkeerkader Den Haag 2010-2020) en daarop gebaseerde parkeernormen (Nota Parkeernormen Den Haag). Om actie te nemen hanteert de gemeente als criterium een norm van 90% bezetting van de openbare parkeerplaatsen in een door de gemeente aangewezen combinatie van meerdere straten in dezelfde buurt! Nadere informatie over deze gemeentedocumenten zal worden gegeven in aparte tabbladen van de website va BOL.
Ook werd verwezen naar "Project P2500": een grootschalig programma van de gemeente Den Haag, dat zich richt op het toevoegen van parkeercapaciteit in bestaande Haagse woongebieden. Doelstellingen zijn het oplossen van parkeerproblemen voor bewoners, en verbeteren van de leefbaarheid door het beter inpassen van parkeren in de openbare ruimte. Het college streeft er naar om in de periode 2010-2014 in buurten met hardnekkige parkeerproblematiek 2.500 parkeerplaatsen te creëren, dan wel de uitvoering in gang te hebben gezet. Leidschenveen bleek niet in dit programma te zijn opgenomen!
Tenslotte werd medegedeeld, dat de gemeente BOL voor dit onderwerp beschouwd als de belangenbehartiger en woordvoerder van de bewoners van leidschenveen en in het vervolg alle individuele klachten zal doorsturen naar BOL.
Afgesproken is, dat BOL een schriftelijk verzoek stuurt naar dhr. Smit om Leidschenveen op te nemen in Project P2500. BOL heeft dit verzoek op 1 oktober 2013 ingediend en daarbij aangedrongen om met voorrang in diverse buurten van Leidschenveen metingen te laten uitvoeren van de bezetting van de openbare parkeergelegenheden. Hierop is als reactie ontvangen, dat BOL uiterlijk 1 november 2013 antwoord krijgt.