Ondertunnel een deel van de A12 voor beter bereikbaarheid Leidschenveen, Ypenburg. BOL en politiek bundelen krachten.

Geplaatst op 02-08-2023 10:40
Bron            Tanja Verkaik, Telegraaf

 
Foto:  Rene Oudshoorn.
DEN HAAG - Bewonersorganisatie Leidschenveen (BOL) en de partij Hart voor Den Haag pleiten voor het op termijn deels ondertunnelen van snelweg A12 ter hoogte van de Haagse wijken Leidschenveen en Ypenburg, om meer ruimte voor groen en woningen te creëren. "Een win-winsituatie", stelt voorzitter Niels Hunck van de BOL. "Nu worden deze wijken doormidden doorkliefd door de snelweg. Er ontstaat hierdoor fors meer ruimte." 
De A12 zou idealiter ter hoogte van het ADO Den Haag Stadion de grond in gaan en bij Golfbaan BurgGolf Zoetermeer weer omhooggaan, schetst Hunck. "Een ambitieus, maar niet onrealistisch plan. Het gaat om een stip op de horizon, die binnen twintig tot dertig jaar gerealiseerd zou kunnen worden. Ik hoop op een ambitieus, nieuw stadsbestuur dat hiermee aan de slag gaat." Fractievoorzitter Richard de Mos van Hart voor Den Haag sluit zich hierbij aan, en hoopt al binnen tien jaar stappen te kunnen zetten. "We moeten het ijzer smeden als het heet is. We kunnen een voorbeeld nemen aan de Gaasperdammertunnel. Deze tunnel maakt onderdeel uit van de A9. Met een lengte van drie kilometer is het de langste landtunnel van Nederland. Bovenop het tunneldak is een park aangelegd. Dit park verbindt de Amsterdamse wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar." 
Een ander voorbeeld is de Leidsche Rijntunnel bij Utrecht. Tegen de tunnelwanden en op het dak zijn sportveldjes, parkjes en fietspaden aangelegd. 

Groei
"Ondertunneling biedt ruimte om de groei van de stad te faciliteren. Het is mogelijk, in andere delen van het land zijn soortgelijke initiatieven uitgevoerd", stelt De Mos. "Ook worden Leidschenveen en Ypenburg beter met elkaar verbonden en wordt geluidsoverlast van de A12 beperkt." Hart voor Den Haag wil dat het nieuwe stadsbestuur een lobby opstart richting Rijk. "Ondanks grote geluidsschermen is er altijd geluid van de snelweg. Uit metingen blijkt ook dat er fijnstof neerslaat in ons stadsdeel", wijst de BOL-voorzitter. 
Hart voor Den Haag pleit daarnaast ook voor een integrale gebiedsvisie voor Leidschenveen-Ypenburg. "Er zijn onvoldoende uitstroommogelijkheden voor ouderen naar een kleinere woning, te weinig starterswoningen en sociale voorzieningen. Er ligt wel een wijkagenda op tafel met input van onder meer bewoners, maar hieraan is geen budget gekoppeld", aldus De Mos. 

 ===