RandstadRail trekt veel minder reizigers dan verwacht.

Geplaatst op 05-02-2014 14:46
Bron           AD



 Randstadrail, het vlaggenschip van het regionaal openbaar vervoer, trekt veel minder reizigers dan verwacht. Na een hoopvol begin is de groei van het aantal reizigers de afgelopen jaren nagenoeg tot stilstand gekomen. De aantallen blijven ver achter bij de prognoses.

Dagelijks stappen circa 94.000 reizigers de sneltram tussen Den Haag en Zoetermeer in. Dat is fors meer dan toen er op het traject nog een Sprinter reed, maar bij de start luidde de prognose dat Randstadrail bijna 110.000 reizigers zou trekken. In werkelijkheid ligt het aantal dus 17 procent lager.

Opvallend is dat na een aanvankelijk groot succes de groei er nagenoeg uit lijkt te zijn. Tussen 2009 en 2013 steeg het aantal reizigers met slechts 1,6 procent. En dat terwijl het autogebruik de afgelopen jaren veel forser steeg, zo bleek uit eerder onderzoek.

De stagnatie is des te opmerkelijker, omdat het netwerk de laatste jaren ook nog is uitgebreid. Zo kwamen er in Zoetermeer drie nieuwe haltes en vier kilometer nieuw spoor bij en kwamen er in Leidschenveen nog eens twee nieuwe haltes bij.

Het stadsgewest noemt een aantal oorzaken voor het achterblijven van de groei. 'Zo heeft de economische crisis nogal wat gevolgen gehad,' zegt een woordvoerster van het stadsgewest Haaglanden. 'Er zijn minder woningen gebouwd dan verwacht. Dat betekent ook minder potentiële reizigers.'

Niet gelukt
Daarnaast rijdt Randstadrail minder vaak dan waar vooraf op was gehoopt. 'We wilden 24 keer per uur een voertuig laten rijden, maar dat is niet gelukt.' Ook had het stadsgewest verwacht dat een groter aantal reizigers dat gebruik maakt van lijn 6 zou kiezen voor Randstadrail. Volgens de woordvoerster zijn er voor de komende jaren geen prognoses gemaakt. We mikken op 1 à 2 procent reizigersgroei per jaar.'

De aanleg van Randstadrail kostte zo'n 1,1 miljard euro. Na een moeizame aanloopperiode werd de dienstregeling in 2007 opgestart.

**************