Volgend artikel Vorig artikel

Gemeente wil Ja/ Ja sticker.In januari 2020 besluit de gemeenteraad definitief over invoering van de sticker.


Geplaatst op 29-12-2019 12:08


Den Haag voert zeer waarschijnlijk Ja-Ja sticker in.

Met ingang van april 2020 krijgen bewoners alleen nog ongeadresseerd reclamedrukwerk in de brievenbus als ze met een ja-ja sticker aangeven dat ze dat willen. Ongeadresseerd reclamedrukwerk wordt lang niet altijd gelezen en belandt vaak bij het oud papier of in het restafval. Met de maatregel gaat Den Haag papierverspilling tegen. Verantwoordelijk wethouder Liesbeth van Tongeren (Duurzaamheid en Energietransitie):  “Deze maatregel zorgt voor een besparing van ruim dertig kilo per jaar per huishouden. Bewoners die de folders wel graag ontvangen, kunnen dat makkelijk aangeven met een sticker.”

Met het nieuwe systeem blijven mensen die geen sticker hebben geplakt wel huis-aan-huisbladen ontvangen, mede omdat daar berichten van lokale instanties in staan. Wie ook deze bladen niet wil ontvangen, kan net als nu de brievenbus voorzien van een Nee-Nee-sticker. Ook de huidige Nee-Ja sticker blijft gewoon geldig.

De maatregel blijkt in andere steden, waaronder Amsterdam, erg succesvol. Daar wordt de sticker sinds 2018 gebruikt. Door de Ja-Ja sticker is het aantal Amsterdammers dat ongewenste reclame op de mat vindt, in één jaar gehalveerd. Bij huishoudens waar geen reclamedrukwerk meer wordt bezorgd, betekent dit een jaarlijkse besparing van 33 kilo papier per huishouden.

Planning
In januari 2020 besluit de gemeenteraad definitief over invoering van de sticker. Daarna worden bewoners verder geïnformeerd hoe zij de nieuwe sticker kunnen aanvragen.

Wat betekent welke sticker?
Ja-Ja stic­ker: Re­cla­me­druk­werk en huis-aan-huis­bla­den
Géén stic­ker 
of 
Nee-Ja stic­ker: Geen re­cla­me­druk­werk, wel huis-aan-huis­bla­den

Nee-Nee stic­ker: Geen re­cla­me­druk­werk en geen huis-aan-huis­bla­den

*****



Volg al het nieuws van Leidschenveen op nieuws Leidschenveen