Politieke partij CDA heeft belangstelling voor Leidschenveen!

Geplaatst op 09-03-2018 14:23
Bron          

Anton Janssen (voorzitter BOL) en Danielle Koster (kandidaat raadslid CDA)

Politieke partij CDA heeft belangstelling voor Leidschenveen!
De Bewonersorganisatie Leidschenveen nodigt in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen kandidaat- raadsleden uit van verschillende politieke partijen om te horen hoe Leidschenveen op de kaart staat.

Afgelopen week is gesproken met Danielle Koster, huidige fractievoorzitter en nummer 2 van de kandidatenlijst voor het CDA. Samen met haar zijn met veel interesse de specifieke onderwerpen voor de wijk Leidschenveen doorgesproken en zijn de standpunten van het CDA helder geworden.
 

* Het CDA heeft zich de afgelopen jaren actief ingezet voor de totstandkoming van het Actieplan Burgerparticipatie. Voor de uitvoering wordt door het CDA als voorbeeld gekeken naar de stad Antwerpen. In deze stad wordt een budget toegekend aan burgers of burgergroepen, die overeenstemming hebben bereikt over bepaalde wijkgebonden acties. Ook Leidschenveen krijgt voor het jaar 2018 een wijkbudget waarmee de bewoners van de wijk Leidschenveen ideeën kunnen financieren. BOL organiseert dat de wijkbewoners het komend jaar een jury vormen, die zal beslissen welke acties in de wijk worden gedaan. Het CDA juicht daarbij voorstellen toe die zich richten op voorzieningen voor oudere jongeren (12-18 jr) en voor de oudere bewoners. Volgens het CDA zouden deze voorzieningen dan tot doel moeten hebben om de bewoners te verbinden, door bijvoorbeeld ontmoetingsplaatsen te stimuleren. Het gebruik door BOL van het wijkcentrum voor haar activiteiten is een voorbeeld dat de burgerparticipatie zeker navolging verdiend.

 * Het CDA is zich bewust van de parkeerproblemen in de Lanen, die mede veroorzaakt worden door de 0.8 parkeerplaatsen per woning, maar ook door de beslaglegging van de beschikbare parkeerplaatsen in de openbare ruimte door CBS- werknemers en de Randstadrail- forensen. Het CDA ziet oplossingen in een gesprek met de CBS om haar personeel in de parkeergarage onder het CBS toe te laten, respectievelijk het reduceren van de kosten voor een P&R op het parkeerterrein aan Henri Faasdreef. Als deze maatregelen niet zouden werken dan zou het CDA in een proef betaald parkeren willen testen, waarbij met name aandacht moet zijn voor mogelijke “waterbed”- effecten. Het CDA staat ook sympathiek tegenover het door BOL voorgestelde vergunningsysteem. Voor zowel de pilot betaald parkeren als het vergunningsysteem kan dat volgens het CDA alleen als daar draagvlak voor is bij de bewoners in de Lanen. 

 * Om fietsendiefstal tegen te gaan bij de OV- knooppunten van de Randstad Rail en de NS is het CDA een voorstander van bewaakte “Biesieklette” fietsenstallingen, waarin de eerste dag gratis kan worden gestald. 

* De alternerende afvalinzameling heeft de aandacht van het CDA, waarbij het uitgangspunt is dat de scheiding makkelijk moet zijn voor de bewoners en dat er geen stankoverlast mag ontstaan. Het CDA ziet haken en ogen bij de huidige afvalscheiding, en staat open voor afvalscheiding uitgevoerd door professionals in de vorm van na- scheiding. Tevens is het CDA voorstander van meer afvalverzamelpunten waar je alle typen afval kan inleveren. In de zomermaanden wil het CDA dat afval wekelijks laten ophalen, waarin de madenveroorzakende etensresten verdwijnen: volgens de gemeente in het gft, in de praktijk in het restafval.
BOL heeft in 2015 een meetprogramma uitgevoerd dat meer luchtvervuiling laat zien dan de berekende waarden van de gemeente, zie onderstaande plaatje. 

 * De luchtkwaliteit in Den Haag is overigens volgens de berekeningen tussen 2012 en 2013 opmerkelijk verbeterd.