Politieke partij D66 heeft belangstelling voor Leidschenveen!

Geplaatst op 09-03-2018 10:40
Bron          

Dennis Groenewold (kandidaat raadslid D66) en Anton Janssen (voorzitter BOL) 

Politieke partij D66 heeft belangstelling voor Leidschenveen!

De Bewonersorganisatie Leidschenveen nodigt in aanloop van de gemeenteraadverkiezingen kandidaat-raadsleden uit van verschillende politieke partijen om te horen hoe Leidschenveen op de kaart staat.

Afgelopen week is gesproken met Dennis Groenewold, nummer 3 van de kandidatenlijst van D66. Samen met hem zijn met veel interesse en detail de specifieke onderwerpen voor de wijk Leidschenveen doorgesproken en zijn de standpunten van D66 helder geworden. Dennis had zich zeer goed voorbereid en nauwkeurig het gecombineerde Jaarverslag 2017/Jaarplan 2018 van BOL gelezen.
 

* Om de burgerparticipatie in Den Haag te bevorderen will D66 graag de voorwaarden voor de verschillende subsidies gelijk trekken en zelfs 1 loket maken waarin de subsidies voor de burgers en de bewonersorganisaties worden geregeld. Goede voorstellen voor het wijkbudget ten behoeve van de bewonersparticipatie in Leidschenveen ziet D66 in extra groen, zoals het wijkpark, maar ook in speelplekverbeteringen en het verduurzamen van de wijk. Lokale initiatieven om energie- coöperaties op te zetten door bewoners vinden bij D66 een warm hart. D66 heeft dan ook als doelstelling om Den Haag al in 2030 van het aardgas af te krijgen. 

* Om aan de warmtebehoefte in Den Haag te voldoen, denk D66 aan geothermische warmte en warmtepompen. D66 wil dan ook deze vormen van warmte- opwekking stimuleren. Houtpalletstook vindt D66 geen oplossing, omdat hierdoor de luchtvervuiling te groot wordt. De huidige houtstook is al een probleem, dat niet moet worden vergroot. D66 zet daarom in op voorlichting en ontmoedigingsbeleid. Een schoorsteenpijp- belasting is op dit moment niet aan de orde, maar kan mogelijk in de toekomst worden onderzocht.

* Open communicatie naar de bewoners vindt D66 erg belangrijk. Momenteel verloopt deze communicatie via de website van de gemeente en per bewonersbrief. D66 wil dat dit ook per mail mogelijk wordt. Hierdoor kan ook direct met de bewonersorganisaties worden gecommuniceerd. 

* De herinrichting van het wijkpark wordt momenteel door de gemeente projectmatig uitgevoerd, waarbij BOL de wensen van de bewoners inventariseert en kenbaar maakt. D66 staat voor meer groen in de wijken. Bij de herinrichting vindt D66 het belangrijk dat de bewoners inspraak krijgen bij de keuzes die door de gemeente worden gemaakt. Dat tijdens de herinrichting aandacht komt voor de vervuilde grond in het akoestisch landschap vindt D66 zeer belangrijk, immers de gemeente zou precies moeten weten waar vuile grond is en wat de aard van de vervuiling is. 

* Meer aandacht voor de oudere jeugd staat zeker bij D66 voorop. Het voorkomen van ongewenste hangplekken wil D66 voorkomen door op bepaalde plekken het aantrekkelijker te maken voor de jongeren om te verblijven, denk hierbij bijvoorbeeld aan het verlichten van de skatebaan en de diverse basketball banen. 

* Voor de parkeerproblemen in de Lanen zou D66 graag eerst met CBS praten over het intensiveren van het gebruik van de parkeergarage door haar werknemers. Over het voorstel van BOL om parkeer- vergunningen in te voeren is D66 wel positief, alhoewel D66 wellicht niet de vergunning voor de eerste auto gratis wil maken. Het voorstel van BOL maakt echter de meeste kans als dit wordt ingebracht als burgerinitiatief. Op de langere termijn denkt D66 dat het probleem zich oplost als er meer deelauto’s komen, D66 wil daarom de deelauto- regeling actief stimuleren.

* De afvalscheiding in Leidschenveen verloopt nog steeds niet goed en D66 vindt daarom dat de inzameling van restafval gedurende de warme periode wekelijks moet. D66 is het niet eens met het argument van de gemeente dat (gekookt) voedselafval alleen in de GFT bakken voorkomt en derhalve alleen deze kliko wekelijks wordt opgehaald. In de praktijk wordt namelijk ook de kliko voor restafval gebruikt voor etensresten en D66 onderkent dat alleen met veel voorlichting (en dat kan jaren duren!) mensen hiervoor zullen overstappen op het gebruik van de GFT- kliko. 

* Voor D66 is de luchtkwaliteit in Leidschenveen belangrijker dan de 130 km/u rijsnelheid op de A12 en A4. D66 is voorstander voor een goed en gedegen meetprogramma waarmee het effect van de rijkwegen op de luchtkwaliteit zichtbaar wordt. 

* Voor de uitbreiding van de Britse School, die op 50 meter van de A12 is gepland, maakt D66 zich zorgen over de gezondheidseffecten van slechte luchtkwaliteit op de leerlingen. D66 is daarom erg benieuwd naar het advies van de GGD en wil graag meewerken aan maatregelen om de luchtkwaliteit in Leidschenveen te verbeteren. 

* D66 heeft positief gestemd over de Helihaven bij het Prins Claus Plein, waarbij maximaal 400 vluchten per jaar mogen worden gemaakt. D66 vindt de locatie en het vluchtplan boven Leidschenveen zodanig dat van uitbreiding boven de 400 vluchten geen sprake kan zijn. Ook wil D66 nog eens goed kijken naar het convenant tussen gemeente Den Haag en Rotterdam- The Hague Airport over deze Helihaven om duidelijk te krijgen dat er geen sprake is van het overnemen van vluchten, die anders hier naar toe zouden gaan. D66 wil namelijk niet dat de verminderde uitstoot van de helikopters in Rotterdam later wordt opgevuld met meer nieuwe vliegbewegingen, waardoor de totale uitstoot van de vliegtuigen en helikopters in de regio nog groter wordt.

Met het D66 motto: “Onze stad, jouw toekomst” gaat Dennis de komende tijd zich met veel enthousiasme inzetten voor een duurzaam, schoon en mooi Den Haag.

*********